Vocabulaire

Dat kinderen leren met grote sprongen is een open deur in trappen. Deze week zat er in zijn boekentas een enquete van de Ugent over taalontwikkeling bij vierjarigen. Heel eenvoudig: kruis aan welk woord je kind kent. Tot ik de woorden zag: minirok, haarband, roofdier, luis, haring, paling, … Nu niet meteen de meest evidente woorden voor een bijnavierjarige. En vooral, hoe weet je nu of hij dat woord kent.
Proef op de som gedaan bij elke twijfel.
“Pepijn, wat is een insect?”
“Dat zijn beestjes zoals de spin, kever, vlinder…”
“Pepijn, ken jij een roofdier?”
“Ja, een jaguar, een poema, een leeuw….”

Ok, die projecten uit de klas dat heeft zijn vruchten afgeleverd. Maar volgende conversatie tijdens het tanken.

“Mama, wat ga je doen?”
“Tanken”
“Waarom?”
“Omdat de auto benzine nodig heeft, anders kunnen we niet rijden.”
“Ah ja, zonder brandstof kan een auto niet rijden.”

Brandstof, wie heeft hem dat woord geleerd?

powered by WordPress Multibox Plugin v1.3.5

Hij wordt groot, vindt u ook niet?

pixelstats trackingpixel

2 Responses to Vocabulaire

  1. Anonymous says:

    Flinke Pepijn.
    Tussen haakjes: een spin (8 poten)is geen insect (6 poten). Dat heeft de juf niet goed uitgelegd.
    MCV

  2. Anonymous says:

    ‘t zal wel zijn dat hij groot wordt! heeft hij ook al geleerd over de daling van de koopkracht en het broeikaseffect?
    Katrien

Leave a Reply